Hemma igen

Kom hem i fredags efter en liten semester utflykt med älsklingen. Körde vättern runt, sov på bra ställen och såg fina saker. Visste ni att i varnhem har arkelogerna precis skrivit om Sveriges historia... Vi blev kristna mycket tidigare än vad som står i historieböckerna. Nämligen 200 år tidigare på 1000-talet. De har hittat den äldsta kyrkan i sverige i varnhem. Så coolt. Liken osv som begravdes på 900-talet runt den kyrkan är så bevarade: tänderna sitter kvar alla eller de flesta. De har hittat tom tyg och sedan har de hittat fina fynd pga av den kalkrika marken.


I varnhems gammla kloster som fanns där (nu är ruinen från klostret bara kvar,  men hela klosterkyrkan kvar, dock omgjord ordentligt i 1600-talet :( ), hade de typ toaletter, kranar med rinnande vatten, vattenrör i bly(som tur väll var vattnet kalkrikt så de fick inte i sig mycket alls av den farliga blyn). Bly röret var även i gott skick för att vara 800 år gammalt :) Så coolt och sån tur att det var så kalkrikt som det var så mycket blev så bevarat.
De hade även värme :D. De hade en panna under marken som sedan värmen leddes i rör ut i alla rummen i klostret. Modernt samhälle ju för munkarna :)
Varnhems klosterkyrka (Bilden är: Copyright Jessica Lundgren 2008)

För de som undrar så är ju varnhem det stället där den påhittade romanfiguren Arn är i kloster.

Nej rekommendera verkligen Varnhem. Synd att vi inte åkte till gudhem bara :( där cecillia arns tjej är i kloster i filmen, också en påhittad romanfigur. Så varnhem var killarna i kloster. Och tjejerna var i gudhem :)

Kan ju även nämna att här inne ligger Birger Jarl begraven i kyrkan. Kan ju nämna att han ligger där med sin son och sin 2a fru. Birger Jarl var sveriges första "Statsminister". :)
Sedan i koret så ligger 4a folkkungar i eriksätten. Har för mig att sveriges alla första kung ligger begravd där. Det hemska är att alla fyra kroppar ligger där i graven utan huvuden. Ingen vet var skelett-huvudet befinner sig. Jag antar att det var vanligt att man högg av huvudet i stid och att man sedan tog huvudet med sig för att visa att man har dödat en kung. Man hade det som bevis är vad jag tro. Så därför har huvudena kommit på villospår. Synd som fasiken. Är lite hemskt att ligga beravd utan den viktigaste delen av kroppen. Tycker personligen det känns läskigt...
Birger Jarl ligger dock bregraven med sitt huvud. De knasbollarna som grävde upp Birger Jarl och c/o la dem i lådor som börjat erga. Så de fick byta ut lådorna.

Super Coolt ställe iaf :)

Sista natten sov vi på ett vandrarhem ute på landet :D fullt med åkrar och grejjer. Riktigt coolt :)
Vandrarhem kollängen (Bilden är: Copyright Jessica Lundgren 2008)


Måste bara posta en sista bild som vi såg på ett biskopslott... Det stod fakta på svenska. Men på engelska och tyska stod det såhär: *fniss*

Infoskyllt (Bilden är: Copyright Jessica Lundgren 2008)

Sen en liten bild på mig vid en gammal ladugårds ruin där det sägs att heliga bigitta föddes.


Jag står och fånler :D (Bilden är: Copyright Jessica Lundgren 2008)

Alla bilder är copyright på och tillhör Jessica Lundgren
Vill ni använda någon bild så hör alltid med ägaren först. Vill säga mig :)


Visingsö, vadstena och mantorp

Sitter just nu på ett vandrarhem i mantorp området :) Hehe, lite häftgt ställe. Rekommendera verkligen detta vandrarhemmet. rummen är som en lägenhet. Eget kök, badrum, ja allt :D

Var på visingsö igår med och kollade på borgen näs osv. Blev lite besviken på visingsö. Det fanns mindre där än vad jag annat. Imorgon drar vi ifrån östergötaland mot västergötaland mot skövde området. Tanken är att gå i arns fotspår och kolla lite på varnhem och ruiner osv. Vi ska kanske även försöka hitta ett ikea och storma igenom :)

Sedan blir det två nätter till iaf. Sen får vi se vad vi gör.

Idag var jag i gränna med. Gissa vad jag köpte där!! :D Grisar görs i gränna! Så enkelt är det :)

Flyttdag

Idag flyttas det.
Vi har packat det mesta så det är bara att dra. Det ska bli så skönt och komma ifrån detta mögelställe. Både jag och pojken har vart förkylda i ett tag och det kan bero på det. Jag får iaf ont i halsen mer när jag är i denna lägenheten.

Nu ska jag äta frukost sedan ska jag till lägenheten. :)

ciao \ Jessica

FotoBlogg!

Nu har jag startat upp min nya fotoblogg också: www.jejja.webblogg.se/foryoureyesonly


Flytt på G

Semester dag nr 3 :) Idag ska Christian och jag flytta lite saker. Vi fick nycklarna till våran fina 2a idag. Ska bli så skönt och flytta till något som är vårt. :)

Fasiken som denna sidan ser ut egentligen. Måste ta och ändra allt nu när jag är hemsideprogrammerare på telenor :) Såhär är det ju skamligt om det ska se ut :)

hits